Kamis, 15 Maret 2012

" Perempuan Soleha"


Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki, biarlah aku cantik dimatamu
Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada disitu
Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki
bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati

Bagaimana akan kujawab dihadapan Allah kelak andai ditanya?
Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup dimuka bumi?

Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku,
aku juga perlu menjadi perempuan yang baik,
bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik untuk lelaki yang baik
Aku bukanlah gadis yang cerewet dlm memilih pasangan hidup.
Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud dimana-mana

tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain
dilamar lelaki yang bakal memimpinku kearah tujuan yang satu
Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam
juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam,
atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wassalam,
yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuatku terpikat.

Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz,
Allah pasti akan menanamkan rasa kasih sayang dlm hatiku juga hatimu.
Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi oleh lelaki yang bukan muhrimnya,
cukuplah dgn itu hilang harga dirinya dihadapan Allah, dihadapan Allah, dihadapan Allah.

Yang dicari walaupun bukan putra raja, biarlah putra agama.
Yang dimimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sifat rohani&hati.
Yang dihadapi, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAlloh ku redha dgn ketetapan Illahi
Wahai wanita, kuingatkan diriku, dan dirimu, peliharalah diri & jagalah kesucian.

 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar